Ontdek hier hoe bouwbedrijven profiteren van het gebruik van een mobiel beschikbare CRM-software met multi-project management.

In principe kunnen bedrijven in elke branche profiteren van het gebruik van bedrijfssoftware. Om ervoor te zorgen dat een systeem zijn volledige potentieel ontvouwt, moet het echter ook zijn ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. Het systeem moet immers alle bedrijfsspecifieke processen digitaal in kaart kunnen brengen. De aard van deze processen wordt op zijn beurt sterk beïnvloed door de branche-affiliatie van het bedrijf. De markt voor bedrijfssoftware is zeer divers en gedifferentieerd, zodat er tal van systemen te vinden zijn die speciaal zijn ontworpen voor de eisen en behoeften van de best ingerichte industrieën. Hieronder willen we CRM-software voor de bouw onder de loep nemen en laten zien welke functies een bijzonder belangrijke rol spelen. Het is slechts een voorbeeldig overzicht en er is geen aanspraak op volledigheid.

Beheer van klantrelaties

Eerst is het echter noodzakelijk om licht te werpen op wat de betekenis van CRM is. “CRM” is een acroniem voor customer relationship management; customer relationship management. Dit omvat de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten en de bijbehorende systematische inrichting van alle klantrelatieprocessen. Dit laatste kan worden gerealiseerd door middel van CRM-software. Alle klantmeldingsprocessen kunnen door de software digitaal in kaart worden gebracht en vervolgens worden beheerd, gecontroleerd en geoptimaliseerd. De belangrijkste functionele gebieden van CRM-software zijn marketing, verkoop, klantenservice, contactbeheer, callcenter, rapportage, projectbeheer en workflowbeheer.

CRM-software voor de bouw

Veel van deze toepassingsgebieden spelen ook een doorslaggevende rol in de bouw. Kenmerkend voor bouwbedrijven is hun veelal brede klantenkring. Hoewel dit van bedrijf tot bedrijf kan verschillen, is het vermeldenswaard dat bouwbedrijven actief zijn in zowel de B2B- als B2C-omgevingen. Bedrijven uit de B2B-sector hebben meestal een relatief klein klantenbestand. Hiervoor moet echter elke individuele zakelijke klant een hogere prioriteit krijgen. Bedrijven uit de B2C-sector hebben meestal een groter klantenbestand. Het belang van de individuele klant neemt dus af. Het is echter des te belangrijker om het grote geheel in de gaten te houden en ontwikkelende trends zo snel mogelijk te herkennen.

Projectmanagement in de bouw

Daarnaast werken bouwbedrijven meestal projectmatig. Bovendien lopen verschillende projecten meestal parallel. Naarmate het aantal projecten en klanten toeneemt, wordt het echter des te moeilijker om dingen bij te houden. Dit vergroot het risico dat bijvoorbeeld belangrijke mijlpalen niet tijdig worden bereikt. Om ontevreden klanten te voorkomen, moeten bouwbedrijven daarom vertrouwen op CRM-software met geïntegreerd projectmanagement of multi-projectmanagement. Zo hebben ze altijd een overzicht van alle lopende en aankomende projecten. Via passende interfaces of integraties is het ook mogelijk om externe afdelingen zoals de gebouweigenaren te betrekken en documenten snel en eenvoudig binnen enkele klikken te delen.

Mobiele beschikbaarheid

Mobiliteit speelt een rol in verschillende sectoren in onze snelle wereld. Ook in het privéleven wil iedereen altijd en overal bereikbaar zijn. Voor bouwbedrijven speelt mobiliteit een rol doordat hun kernactiviteit zich buiten de eigen vier muren van het bedrijf afspeelt. Bedrijven in deze branche profiteren met name van het gebruik van een Online CRM systeem met mobiele beschikbaarheid. Dit zorgt ervoor dat medewerkers ook toegang hebben tot belangrijke informatie zoals bouwplannen op de bouwplaats. Idealiter moet ook een verbinding met een dms worden verzekerd.

Vind de juiste CRM-software voor uw bouwbedrijf

Voor veel bedrijven is de zoektocht naar een CRM niet eenvoudig. In de loop van een online zoekopdracht komen ze al snel tal van resultaten uit verschillende bronnen tegen. Niet zelden verschijnen top 10-lijsten ook bij de eerste zoekmachineresultaten. Afhankelijk van de bron zijn deze echter meestal slechts zeer beperkt, omdat elk bedrijf uiteindelijk wordt gekenmerkt door individuele processen. Wat in het ene bedrijf werkt, hoeft niet geschikt te zijn voor andere bedrijven. In plaats daarvan doen bouwbedrijven er beter aan om onafhankelijke vergelijkingswebsites zoals crmoverzicht.nl te gebruiken om snel en eenvoudig een geschikt systeem te vinden.