Wanneer personeel op grote hoogte wil werken, dan is steigerbouw het meest voordelige middel om  mee te werken. Als we om ons heen kijken, zien we dat sommige steigersystemen geschilderd en andere verzinkt zijn. Waarom zijn sommige steigersystemen geverfd en andere verzinkt?

Geschilderde steigers

Er zijn vele redenen waarom steigers worden geschilderd. De eerste en belangrijkste reden is dat de verf roest en oxidatie beperkt. Het maakt niet uit welk type steiger voor de betreffende klus wordt gebruikt, alle soorten steigers moeten structureel gezond en veilig zijn. Steigers verzwakken na verloop van tijd door milieuoverwegingen en algemene achteruitgang. Wanneer een steiger wordt geschilderd, geeft het een “behuizing” zoals een afwerking die de effecten van contact tussen water en metaal voorkomt. Daardoor wordt corrosie van het onderliggende metaal weggenomen. Hoewel steigerbuizen soms gepersonaliseerd zijn om het merk of de bedrijfskleuren van een bedrijf te tonen, zijn ze bovenal dus geschilderd voor duurzaamheid, veiligheid en betrouwbaarheid.

Zijn verzinkte steigers goedkoper?

Hoewel verzinkte (ook wel gegalvaniseerde) steigers populair zijn, komen ze niet zo vaak voor als geverfde systemen en dat komt door de enorme verschillen in kosten. De gewone man zou ervan uitgaan dat het systeem dat niet geschilderd is een goedkopere aankoop of huurprijs is dan het systeem dat geschilderd is. Deze veronderstelling is niet waar! Omdat steigers die als volledig verzinkte systemen worden gemaakt een extra procedure doorlopen en het metaal in principe tegen alle corrosie en roest kan worden afgedicht. Het hele proces van verzinken is tijdrovender en dus duurder voor de fabrikant en de klant.

Als dat het geval is, waarom zou je dan de moeite nemen om verzinkte steigers te kopen?

  • Verzinkte steigersystemen gaan langer mee dan geverfde systemen en vragen ook minder onderhoud en reparaties.
  • Geverfde systemen worden het meest gebruikt in gebieden en omgevingen die niet te maken hebben met zware omgevingscondities.
  • Aan de andere kant hebben verzinkte steigersystemen een veel langere levensduur. Het kan worden geïnstalleerd in zware offshore-omgevingen zonder enig risico van verfafgifte om corrosie en roestvorming te voorkomen.
  • De “extra kosten” die betaald worden voor de aanschaf van verzinkte steigers worden bespaard op toekomstige onderhoudskosten.
  • Geschilderde steigersystemen besparen daarentegen op korte termijn, maar dat wordt op lange termijn betaald voor het onderhoud en de restauratie van steigers.

Om de structurele stabiliteit en levensduur te behouden, moet de steiger volledig gegalvaniseerd of geschilderd worden met een beschermende afwerking, ongeacht het steigersysteem dat je kiest of de afwerking die je kiest.